Wikia

Empathie
Empathy.gif
Phoebe gebruikt haar empathie om vuurballen terug te kaatsen.

Werking

Lezen of voelen wat andere personen voelen

Activatie door

  • Concentratie

Empathie is de kracht om te lezen en zelfs te voelen wat andere personen voelen, zonder direct contact met deze personen. De kracht is veelzijdig en groot. Phoebe Halliwell en Prue Halliwell hebben enkele aspecten van deze kracht getoond. Phoebe is de enige heks gekend met deze kracht (Prue had deze kracht maar tijdelijk).

ControleEdit

In het begin is de kracht oncontroleerbaar. De gebruiker ontvangt automatisch empatische gewaarwordingen. Ze zijn er een beetje overwelmd door en willen ze uiten. De ontvangen emoties overtreffen als het ware de emoties van de gebruiker. Als deze zijn kracht accepteert, leert de gebruiker hem te controleren en te activeren wanneer hij/zij dat wil.

Emoties lezenEdit

Gebruikers kunnen de gevoelens van een persoon (of wezen, zoals Phoebe ooit een draak 'las') lezen door zich simpelweg te concentreren op de gewenste persoon. Ook kan je met deze kracht ware bedoelingen of verlangens achter emoties lezen. Mensen met slechte bedoelingen zullen zich in de buurt van een empaat bezorgd voelen, omdat ze niet willen dat hun geheimen onthuld worden. Als de empathische ruimte zich uitbreidt kan de gebruiker de emoties van een hele stad lezen en voelen. Ook kan de gebruiker een empathische connectie in stand houden, vanop een lange afstand.

Er bestaat een drankje om een empaat ervan te weerhouden je emoties te lezen, maar dat is moeilijk om te maken omdat de ingrediënten moeilijk te verkrijgen en zeldzaam zijn. Piper Halliwell,Paige Matthews en Chris Halliwell hebben van dit drankje gebruikt gemaakt.

Ontwikkelde vaardigheden door empathieEdit

Empathische HelingEdit

Empaten hebben een unieke, helende kracht. Doordat ze kunnen voelen wat de persoon voelt of wat hij heeft meegemaakt, kunnen ze de persoon advies geven of comfort bieden. Phoebe gebruikte dit om haar relatie met Jason te 'helen'. Ook kunnen sterke empaten de whitelighter vorm van Heling bezitten.

Krachten kanaliserenEdit

De vaardigheid om krachten van anderen ook te gebruiken, alsof je ze kopieërt. De krachten van een persoon zijn gebaseerd op hun emoties. De empaat kanaliseert de gevoelens van de gewenste persoon, en kan zo ook de krachten van die persoon beheersen. Ook kan de empaat zo krachten terugkaatsen.

Hoge WeerstandEdit

De vaardigheid om krachten van andere magische wezens te weerstaan of te doorstaan. Het verhoogde uithoudingsvermogen wordt geactiveerd wanneer de empaat een kracht kanaliseert. Als deze kracht dan tegen de empaat gebruikt wordt, heeft het weinig tot geen effect op hem of haar.£

KrachtvergrotingEdit

Een empaat kan ook emoties kanaliseren in een van zijn andere krachten, waardoor deze kracht aanzienelijk sterker wordt. Deze vaardigheid is vooral gezien toen Prue Halliwell per ongeluk een empaat werd.

Sterkte en controleEdit

Deze kracht is getoond in verschillende sterkte, afhankelijk van de gebruiker. Als de persoon sterker wordt met zijn gave, wordt zijn empatische zone groter. Een grotere kracht en controle bereiken is enkel mogelijk voor empaten die geboren zijn met de gave, of die voorbestemd zijn om de gave te ontvangen.

Het is meermaals getoond dat Phoebe, een voorbestemde empaat, een grote controle had over kracht. Ze kon de angst en paniek van de hele stad voelen vanuit de zolder van de Manor, en de emoties van een draak lezen.

Toen Piper in het geestelijke vlak was gevangen, kon Phoebe (misschien in combinatie met de zusterband) voelen of Piper nog in leven was. Ze mediteert regelmatig en is de enige gekende heks die andere krachten kan controleren en kopiëren.

Prue was niet voorbestemd om een empaat te worden, en daardoor werd ze na een tijdje krankzinnig. Ze was mentaal niet sterk genoeg om alle emoties die ze voelde aan te kunnen.

Lijst van gebruikersEdit

TijdelijkEdit

Extra'sEdit

  • Phoebe Halliwell bezit ook de gevorderde vorm van empathie: Pathokinese. Dit is de kracht om ook de emoties van anderen te manipuleren.

Around Wikia's network

Random Wiki